Parapsykologia on edelleen vahva tabu tieteen valtavirralle, maailman valtamedioille ja useimmille netin informaatiosivustoille. Tilanne jatkuu muuttumattomana, vaikka netistä löytyisi helposti asiallista parapsykologiaa koskevaa aineistoa ja ainakin Suomen akateemisessa maailmassa on entistä enemmän asiallisia opinnäytteitä ja tutkijoiden kirjoittamia tietokirjoja.
Tabu tieteessä
Akateemisille kuulijoille psi-ilmiöitä esitelleet
parapsykologian tutkijat kertovat, että eräs ilmiö toistuu yhä uudelleen.
Kuulijoita tulee esityksen jälkeen kertomaan heille yksityisesti omia
merkillisiä kokemuksiaan. Sitten he vannottavat, että heidän nimensä ei saa
tulla julkisesti esille tällaisten asioiden yhteydessä.
Tieteen tekijöillä on omat kiireensä ja ammattiuran luominen käynnissä eikä
kaikesta tietenkään ehdi eikä jaksa kiinnostua. Vaikka heillä olisi
omakohtaisia selviä psi-kokemuksia, niin niistä on viisainta vaieta, koska
muuten on oma tieteellinen maine vaarassa – niin vahvasti skeptiset asenteet
vaikuttavat tieteen valtavirrassa. Tabu tulee esiin esimerkiksi siinä, että
Lundin yliopiston henkilökunta yhteisvoimin kävi parapsykologian professuurin
puolikkaan kimppuun, vaikka sen rahoitus tulee yliopiston ulkopuolelta. Etzel Cardeñan artikkeli linkissä (1) kertoo parapsykologian syrjimisestä
tieteessä. Lundin tapahtumat eivät ehtineet mukaan tähän juttuun.
Artikkelin abstrakti:
This paper
describes various examples of blatant attempts to suppress and censor
parapsychology research and those who are doing it. The examples include
raising false accusations, barring access to journals, suppressing papers and
data, and ostracizing and persecuting scientists interested in the topic. The
intensity of fear and vituperation caused by parapsychology research is
disproportionate even to the possibility that the psi hypothesis could be
completely wrong, so I speculate on the psychological reasons that may give
rise to it. There are very few circumstances in which censorship might be
appropriate, and the actions by parapsychology censors put them at odds not
only with the history of science but with the history of modern liberal
societies.
Dean Radin kertoo linkissä (2) esimerkkejä sekä tieteen psi-tabusta että
parapsykologian tutkimustuloksista. Filosofian professori Stephen Braude kertoo
linkissä (3) omia kokemuksiaan, kun hän filosofian pohjalta tutki sellaista,
mitä ei olisi saanut tutkia. Kollegat yrittivät yksissä tuumin vaikeuttaa hänen
akateemista asemaansa ja myös osittain onnistuivat siinä. Braude on kirjoittanut aiheesta kaksi kirjaa,
joiden nimet ovat paljastavia, Crimes of
Reason ja Dangerous Pursuits:
Mediumship, Mind, and Music, linkki (4).
Sosiologi
James McClenon on tutkinut sitä, miten valtavirtatieteen edustajat ja suuri
yleisö suhtautuvat parapsykologiaan ja spontaaneihin psi-ilmiöihin. Tyypillistä
on, että monet tieteen edustajat suuttuivat hänen tekemistään kyselyistä. Hänen
mainio haastattelunsa on linkissä (5).
Neurologian
tohtori Mario Beauregard kertoo linkin (6) videolla, miten hänet
vähitellen savustettiin ulos omasta yliopistostaan, koska hän tutki
'sopimattomia' asioita. Hengellisen tutkimuksen esteistä hän kertoo hiukan
vanhalla mutta edelleen pätevällä videolla linkissä (7).
Akateemista psi-tutkimusta on ollut olemassa jo reilut sata vuotta, mutta parapsykologia on edelleen eristettynä tieteen valtavirran ulkopuolelle. Nykyinen asetelma näyttää niin vankkumattomalta, että parapsykologia tuskin tekee läpimurtoa tieteen sisältä käsin nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Ehkä ainoa mahdollisuus on se, että suuren yleisön mielenkiinto "yliluonnolliseen" alkaa vaikuttaa tieteellisen tutkimuksen rahoitukseen.
Tieteellisen psi-tutkimuksen syntyaikoina tilanne ei ollut yhtä kärjistynyt kuin nykyään. Filosofian tohtori, teologian maisteri ja uskonnon aineenopettaja sekä tietokirjailija Tea Holm kertoo kirjassaan 'Magian lumo' (2021), että aikansa huiput tieteessä olivat käynnistämässä psi-ilmiöiden tieteellistä tutkimusta. Sellaiset nimet kuin William James ja William Crookes muistetaan valtavirran tieteellisistä ansioistaan, mutta heidän psyykkiset tutkimuksensa usein unohdetaan tiedepiireissä. Wikipedioissa skeptikot selittävät heidän tulleen meedioiden huijaamiksi.
Tiettävästi maailmassa on yksi ainoa tohtori, joka on milloinkaan valmistunut parapsykologian alalta. Hän on Jeffrey Mishlove, jolla on oma laaja ja tärkeä YouTube-kanava, linkki (8). Kaikki muut parapsykologian tutkijat ovat pätevöityneet tohtoreiksi muilta aloilta, enimmäkseen psykologiasta. Linkin (9) videolla Mishlove kertoo, että kun hän puhui tietoisuutta käsittelevässä konferenssissa, niin termin "parapsykologia" käyttäminen esityksessä oli kiellettyä.
Tiede on yleisen käsityksen mukaan itseään korjaavaa ja palaa siksi aina lopulta oikealle polulle mahdollisten harharetkien jälkeen. Akateemiset tutkijat ovat kuitenkin ihmisiä, joille on liian usein tärkeämpää toimeentulo ja kollegojen parissa arvostettu asema kuin aito tieteellinen uteliaisuus. Nykyinen tieteen suuntautuminen lyhyen tähtäyksen taloudelliseen hyötyyn johtavaan tutkimukseen heikentää uutta tietoa luovan perustutkimuksen ja ihmistieteiden asemaa.
Tabu tiedotusvälineissä
Enpä muista, milloin Suomen suurimmat sanomalehdet tai televisiokanavat olisivat viimeksi julkistaneet arkipäivän psi-kokemuksia samalla kertoen, että ne ovat erittäin yleisiä ja että noin puolelle meistä kaikista sellaisia tapahtuu. Joskus sellaista voi vilahtaa lyhyesti jossain henkilöhaastattelussa tai kirja-arvostelussa. Facebookin "yliluonnolliset" yksityiset ryhmät sen sijaan ovat pullollaan erittäin konkreettisia ja selviä tapahtumia, joita on vaikeata selittää tunnetuilla syillä.
Varsinkin Helsingin Sanomat ja Tiede-lehti ovat jyrkän skeptisessä hallinnassa. Hesarissa haastateltiin Maija-Riitta Honkasaloa hänen kertomansa mukaan kerran, koska hän sai niin suuren apurahan tutkimushankkeeseensa "Mieli ja toinen". Mutta tutkimuksesta julkaistun kirjan "Mielen rajoilla" valmistumisen jälkeen ei haastatteluja enää pyydetty. Skeptikkopsykologi Jukka Häkkistä on sen sijaan laajasti julkistettu hänen uusimpien kirjojensa jälkeen.
Ylellä on toimittaja Sari Valto parhaiten kunnostautunut "yliluonnollisen" raportoinnissa. Hän on haastatellut mm. Jeena Ranckenia, Tea Holmia ja Anuirmeli Sallamo-Lavia, Miia Kontroa ja Leo Näreahoa. Vastapainoksi myös Jukka Häkkinen ja mentalisti Jose Ahonen ovat päässeet Valton ohjelmaan selittämään psi-ilmiöita, Häkkinen useamman kerran. Myös Marja-Liisa Honkasalo on ollut Ylellä haastateltavana kirjansa julkaisemisen jälkeen.
Tiedotusvälineissä suosittu tieteen edustaja ja puolestapuhuja Kari Enqvist kirjoitti vuonna 2017 Ylellä seuraavaa, linkki (10):
Missä tontut
ovat nyt? Siirtyivätkö ne ylemmälle astraalitasolle vai matkasivatko UFOn
mukana tähtiin? Miksei niitä enää nähdä?
Julistetaan
jossittelematta: yliluonnollisesta ei ole mitään todistusaineistoa. Ei ole
mitään viitettä siitä, että avaruusolennot olisivat vierailleet Maassa.
Karia voisi joku valistaa, että eivät tontut ole mihinkään hävinneet, ne ovat vain siirtyneet piiloon julkisuudesta. Tonttujen olemukseen sen enempää puuttumatta kerron, että Shadow Cameran YouTube-kanavan haastatteluissa esiintyy useampiakin tuoreita tonttujen näkijöitä.
Tiedotusvälineissä erittäin suosittu tieteen puolustaja ja popularisoija Esko Valtaoja puolestaan kirjoitti vuonna 2017 Seura-lehden sivustolla seuraavasti, linkki (11):
Lentävät lautaset. Himalajan
hirmuinen lumimies. Atlantis. Faaraon kirous. Loch Nessin merihirviö.
Nostradamus. Kummitustalot. Ajatustenluku. Aino Kassinen. Lapsuuteni
aikakauslehdet pursusivat kunnon juttuja todella jännittävistä asioista.
Hänen laajassa kirjastossaan on hänen kertomansa mukaan myös parapsykologian osasto. Olisipa hauska nähdä, mitä kirjoja se sisältää. Joka tapauksessa hänen luettelonsa on yllättävän laaja-alainen.
Kaikissa tiedotusvälineissä on yhteinen piirre – parapsykologia mainitaan erittäin harvoin, vaikka puhe olisi juuri siihen tieteenalaan kuuluvista asioista. "Yliluonnollisen" tabu on vähitellen helpottumassa, mutta se ei ainakaan vielä näy parapsykologian tilanteessa.
Tabu nettisivustoilla
ja videokanavilla
Netistä tietenkin löytyy laidasta laitaan aivan mitä tahansa. Haluan kuitenkin tuoda esiin, mitä tolkun ihmisinä itseään pitävät ajattelevat siellä parapsykologiasta. Otan tässä vain yhden esimerkin. Futucast-kanavalla kerrotaan heidän olevan "matkalla kohti yleissivistystä", linkki (12). Ja toden totta, sitä he aivan selvästi ovatkin erittäin laajan aihevalikoimansa ansiosta.
Minulla on kuitenkin kavereiden asenteesta hiukan kriittisiä ajatuksia. He ovat valtavirtaisen talouspainotteisia - luontokato ja alkanut koko ajan lisääntyvän nälän aikakausi jää siinä jalkoihin. He operoivat paljolti filosofian tasolla, jolloin havainnot jäävät sivuosaan. Parapsykologiaan suhtautuminen on tabutasolla. Kun katselin heidän keskusteluaan "terveen skeptisyyden" edustajan Pauli Ohukaisen kanssa, linkki (13), niin päätin kokeilla kepillä jäätä. Lähetin heille seuraavan viestin:
Kiitos monista taitavista
ja informatiivisista haastatteluista – ne ovat mielestäni nettijournalismia
parhaimmillaan. Futucast - Matkalla kohti yleissivistystä toteutuu mukavasti.
Mutta Pauli Ohukaisen
haastattelua kuunnellessa ilmeni, että tässä yleissivistyksessä on kuitenkin
psi-ilmiöiden ja ufotodellisuuden kokoinen aukko. Muuten, Pauli on minulle
tavallaan vanha tuttu, vaikka hän sanoi optimoivansa ajankäyttöään ja
kieltäytyi keskustelemasta kanssani yksityisesti.
Olen parikymmentä
vuotta yrittänyt päästä järkevään, älykkääseen ja perusteisiin nojaavaan
nettikeskusteluun tietyllä tavalla skeptisesti ajattelevien ihmisten kanssa.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin olen esittänyt näiden yritysten tulokset täällä:
https://parapsykologia.blogspot.com/2020/03/keskusteluni-skeptikkojen-kanssa.html
Kokemusteni mukaan
minun ei kannata nähdä tämän enempää kommentointivaivaa.
Kokemukseni pitivät taas kerran paikkansa. En saanut vastausta viestiini eikä kukaan käynyt noin viikkoon avaamassa antamaani linkkiä. Joka puolella on vastassa sama, omasta mielestään oikealla asialla olevien tahojen hiljaisuuden muuri. Sanan 'parapsykologia' näkeminen herättää heissä vain ylemmyyden ja säälin tunteita.
Kirja
Tea Holm (2021): Magian lumo - William James valkoisen korpin jäljillä. Basam Books Oy, 200 sivua.
Linkit
1. Etzel Cardeña (2015): The Unbearable Fear of Psi:
On Scientific Suppression in the 21st Century
https://journalofscientificexploration.org/index.php/jse/article/view/955
2. "Science and the taboo of psi" with Dean Radin
https://www.youtube.com/watch?v=qw_O9Qiwqew
3. Mind, Nature, and the Paranormal with Stephen E. Braude
https://www.youtube.com/watch?v=DkSIdg1EE7Y
4. Stephen Brauden kotisivut
https://userpages.umbc.edu/~braude/
5. Parapsychology as a Deviant Science with James McClenon
https://www.youtube.com/watch?v=UWw_ll2dTs8
6. Dr. Mario
Beauregard, Frontier Science Wake Up Call |538|
https://www.youtube.com/watch?v=8i-Q0MTJFls
https://www.youtube.com/watch?v=lHnTNdc58vU
8. New Thinking Allowed with Jeffrey Mishlove
https://www.youtube.com/c/NewThinkingAllowed
9. Emmy Vadnais Interviews Jeffrey Mishlove About the Grand Prize Bigelow Institute Essay
https://www.youtube.com/watch?v=jL_k1XBRQjs
10. Kari Enqvistin kolumni: Hyvästi tontut, tervetuloa tiede (2017)
https://yle.fi/uutiset/3-9544273
11. Esko Valtaoja: Huuhaan lumo (2017)
https://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/esko-valtaoja-huuhaan-lumo/
12. Futucast
https://www.youtube.com/channel/UCQPojdjir3suCXQA_09P0ag
13. Pauli Ohukainen - Tieteellinen ajattelu ja koronapandemia
https://www.youtube.com/watch?v=6LkJz5kig38
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti