Kuolemanrajakokemukset – osa 2
Kuolemanrajakokemusten (NDE) ykkösosassa http://parapsykologia.blogspot.fi/2012/03/kuolemanrajakokemukset.html kuvailen esimerkkikertomusten ja lyhyiden yhteenvetojen avulla sitä, millainen kokemus on kyseessä ja kaavailen kokemusten merkitystä parapsykologian ja maailmankuvan kannalta.
Tässä kakkososassa keskityn tulkintoihin
ja tutkimuksiin.
NDE:n esiintyvyys
International Association for Near Death Studies (IANDS) tarjoilee laajalla sivustollaan tuhdin tietopaketin NDE:stä, linkki (1). Kokemuksen yleisestä esiintyvyydestä on kuitenkin vain lyhyt maininta:
Surveys taken in the US, Australia and Germany suggest that 4 to 15 % of the population have had NDEs.
Kolmesta lähteestä kerätyn yhteenvedon mukaan NDE:t siis ovat melko yleisiä,
eli arviolta 4-15 % väestöistä saa niitä jossakin elämänsä vaiheessa.
Penny Sartori kertoo linkissä (2) miten suuri osuus sydänpysähdyspotilaista
on tutkimusten mukaan saanut NDE:n:
- 344 potilaan aineistossa 62 heistä (18 %) ilmoitti
kokeneensa NDE:n
- 63 potilasta ja 7 (11 %) NDE:tä
- 174 potilaasta 55 jäi eloon ja heistä 30 voi kertoa 7 (23%) NDE:tä
- 116 potilasta ja heistä 15.5 % kertoi NDE:n
- 39 potilasta ja heistä 7 (17.9 %) kertoi NDE:n
- 140 potilasta ja heistä 9 (6 %) kertoi NDE:n
NDE:n elementtien
esiintyvyyssuhteet
Uteliaisuudesta tein pienen 34 tapauksen yhteenvetotaulukon
saadakseni karkean kuvan kokemusten eri elementtien yleisyydestä. Kuva on
todella karkea, koska valitsin kokemuksia joukosta, joka oli jo kertaalleen
valittu eli otettu julkaistavaksi. Myöhemmin huomasin, että Pim van Lommel
& al. (2001, linkki 3) on julkaissut tutkimuksestaan vastaavan taulukon,
johon valitut elementit tosin ovat melkoisesti erilaiset. Alla ovat tulokset
vertailun vuoksi rinnakkain. Numerointi on van Lommelin mukaan ja elementin
puuttuminen on esitetty merkillä "-".
Karkeasti ottaen elementtien prosenttiosuudet ovat varsin yhtäpitäviä, kun otetaan huomioon oman taulukointini laajennukset: tunnelin lisäksi otin huomioon liikkumisen myös pimeydessä, sumussa ja valossa; "kuolleiden kohtaamisella" tarkoitin kaikkia ihmisten henkiä ja van Lommel vain kokijan tutuiksi tunnistamia.
Kokemusten epätäydellisyys selviää esimerkiksi omasta taulukostani. Valitsemissani 34 kokemuksessa elementtien lukumäärät olivat seuraavat:
NDE-tutkimuksen kannalta yksittäinen kokemus on tietenkin sitä arvokkaampi mitä useampia elementtejä se sisältää. On olemassa laaja epävarmuuden alue, onko jokin yksittäinen kokemus tulkittavissa NDE:ksi vai onko se vain sattuman tulosta.
Naturalistisia selityksiä
Monet nykytieteen valtavirran edustajat pyrkivät selittämään kuolemanrajakokemukset
ihmisen normaalin fysiologian ja psykologian mukaisiksi ilmiöiksi, jotka
syntyvät vallitsevien olosuhteiden vaikutuksesta. Näitä voisi nimittää
naturalistisiksi selityksiksi, koska ne kaikki toimivat vain aineen tasolla.
Ykkösosasta ilmenee,
että potilas koetun kehosta irtautumisen aikana usein tekee paikkansa pitäviä
havaintoja aineellisesta ympäristöstään. Naturalistisesti näitä havaintoja
voidaan selittää ajoituksen epävarmuudella. Kokija on voinut tehdä havainnot
tiedottomuuteen vaipumisen tai tiedottomuudesta heräämisen rajatilassa ja
mahdollisesti vielä täydentää havaintojaan aikaisemmin tietämillään asioilla.
Leo Näreaho (2015) käsittelee
mainiossa tietokirjassaan laajasti naturalistisia selityksiä, s. 110 - 168. Hän
jakaa ne kolmeen ryhmään: psykologiset, neurokemialliset ja neuroanatomiset
teoriat. Wikipedioista löytyy myös hiukan eriäviä jaotteluja.
Näreahon esittämiä psykologisia
selityksiä kuolemanrajakokemuksille ovat puolustautumisreaktio kuolemanpelkoa
vastaan ja kuolemanjälkeisiä olosuhteita koskevien odotusten toteutuminen.
NDE:t sisältävät dissosiatiivisia piirteitä kuten esimerkiksi ruumiista
irtautumisen, joten jotkut henkilöt voivat olla persoonallisuutensa rakenteen
vuoksi alttiita niille.
Neurokemialliset
selitykset ovat varsin yksinkertaisia – aivojen hapenpuute, hiilidioksidihumala
tai psykoaktiivisten aineiden vaikutukset. Sydänpysähdyksessä aivojen
verenkierto pysähtyy, jolloin seurauksena on hapen puute ja
hiilidioksidipitoisuuden nousu. Esimerkiksi hävittäjälentäjillä suurilla kiihtyvyyksillä
verta hetkellisesti pakenee aivoista, jolloin syntyy hapenpuute ja sen
aiheuttamat tajunnan muutokset.
Aivojen itse erittämiä
endorfiineja on myös epäilty miellyttävien kuolemanrajakokemusten
aiheuttajiksi. Psykoaktiivisina aineina Näreaho käsittelee dimetyylitryptamiinia
(DMT), psilosybiinia ja ketamiinia. Näiltä käyttäen on saatu esiin kaikki
tavalliset NDE-elementit, mutta erilaisilla esiintymisen yleisyyksillä kuin
NDE:ssä.
Neuroanatomiset
teoriat vetoavat aivojen rakenteeseen ja fysiologiaan. Ohimolohkoja
magneettikentillä aktivoimalla on saatu aikaan tuntemuksia, jotka muistuttavat
joitakin NDE-elementtejä. Wikipedian mukaan epilepsia aiheuttaa ennalta
arvaamattomia tajuttomuus-kouristuskohtauksia tai tajunnan
hämärtymiskohtauksia. Nämä voisivat joskus muistuttaa NDE:tä. Joillakin
ihmisillä voisi olla taipumusta ohimolohkojen
häiriötoimintaan, jolloin he ovat alttiita NDE:lle.
Skeptikkojen antamia selityksiä
Skeptikoilta ja
Wikipedioista löytyy monipuolisia ja kekseliäitä naturalistisia selityksiä
NDE:lle. Alla olevat poiminnat ovat SkepDicistä, linkki (4).
Skeptics, on the other
hand, believe that NDEs can be explained by neurochemistry and are the result
of brain states that occur due to a dying, demented, extremely stressed, or
drugged brain. For example, neural noise and retino-cortical mapping explain
the common experience of passage down a tunnel from darkness into a bright
light.
Blackmore attributes
the feelings of extreme peacefulness of the NDE to the release of endorphins in
response to the extreme stress of the situation. The buzzing or ringing sound
is attributed to cerebral anoxia and consequent effects upon the connections
between brain cells.
It is possible that a
person may appear dead to our senses or our scientific equipment but still be perceiving.
The visual and auditory perceptions occurring while unconscious-but-perceiving
may be produced by a variety of neuronal mechanisms.
… we do not yet know
whether NDEs take place just before the crisis, during it, just after it or
even during the process of trying to describe it to someone else. If clear
consciousness were really possible with a completely flat EEG, this would
indeed change our view of the mind/brain relationship, but so far this has not
been conclusively demonstrated.
… they may be mixed
memories composed after waking up and hearing others talk about what was
happening while one was near death, or they may be recollections of
subconsciously recorded data overheard while in a groggy state.
Riittävätkö naturalistiset selitykset
selittämään kaiken?
Aineen maailmaan
rajoittuvat naturalistiset selitykset eivät mitenkään voi päteä tapauksissa,
joissa potilas on nähnyt asioita todenmukaisesti sen huoneen ulkopuolella,
jossa hän makaa tiedottomana. Kuulohavainnot sairaalan muista tiloista ovat
myös käytännössä useimmiten mahdottomia.
Toinen naturalistiset
selitykset ylittävä havaintotyyppi on kokemuksen aikana saatu paikkansa pitävä
tieto, jota ei ole kenenkään sillä hetkellä paikalla olevan tiedossa. Tällaisten
naturalistisesti selittämättömien havaintojen määrä ja laatu ratkaisevat, miten
vakuuttavia ne ovat.
Mielestäni hiukan
liian paljon uskovaisuuteen taipuva Christian von Kamp kirjoitti vuonna 2010
laajan ja ilmeisen asiantuntevan artikkelin naturalististen selitysten
pätevyydestä. Sen pitäisi olla linkissä (5), mutta siellä ilmoitetaan jutun
olevan muokkauksessa. Poimin sen aikanaan talteen, joten tässä tilanteessa
lainaan siitä mielestäni tärkeimmät kohdat. Selityskohdat ovat todellisuudessa NDE-elementtien
yleisyyssuhteisiin perustuvia eivätkä väitteet ole ehdottomia:
Selityksenä aivojen
hapenpuute ja veren liian suuri hiilidioksidipitoisuus:
- ei elämän läpikäyntiä
- ei valo-olennon kohtaamista
- ei elämänasenteen muutosta
- tunnelikokemusta esiintyy, mutta ei nopeata liikettä tunnelissa
Selityksenä kemiallisten aineiden vaikutukset (huumeet, narkoosi, endorfiinit):
- hajuaistimuksia – puuttuvat NDE:ssä
- kokemukset sekavia
- ei elämänasenteen muutosta
- kokijat tunnistavat epärealistisuuden
- joskus myös "aitoja" NDE-kokemuksia, jolloin aineet voidaan tulkita
laukaisijoiksi eikä aiheuttajiksi
Selityksenä aivoalueiden ärsyttäminen sähköisesti tai vastaava
ylikiihottuminen:
- hallusinaatiot useimmiten ahdistavia
- havainnot ympäristöstä epärealistisia
- ei elämänasenteen muutosta
Hyvin perusteltuna yhteenvetona voidaan sanoa, että mitkään yksinkertaiset naturalistiset,
pelkkään aivotoimintaan perustuvat selitykset eivät riitä
kuolemanrajakokemusten selityksiksi. Selitykset eivät ota huomioon kaikkia
niitä tilanteita, joissa kuolemanrajakokemuksia esiintyy eivätkä myöskään
selitä kokemusten yhtenäistä tapahtumien kulkua ja vaikutusta loppuelämään.
Mielestäni naturalistiset selitykset mukaan ottava realistinen malli on se,
että yksityisen ihmisen sielunelämässä ja elämäntilanteessa ovat olemassa NDE:n
mahdollisuudet, jotka sitten toteutuvat erilaisten olosuhteiden laukaisemina – toisinaan
jopa edellä lueteltujen yksinkertaisten fysiologisten syiden vuoksi.
Tutkimusta
Kuolemanrajakokemuksia
on toistaiseksi tutkittu melko vähän, ottaen huomioon aiheen merkityksen
maailmankuvan kannalta. Parapsykologian tutkijat näyttävät jättäneen aiheen melko
lailla sivuun. Muutamat kuolemanrajakokemuksista kiinnostuneet aikaisemmat
tutkijat ovat olleet enimmäkseen lääkäreitä ja psykologeja, jotka ovat aluksi
sattumalta tutustuneet ilmiöön. Heidän usein kirjoina julkaistut tutkimuksensa
eivät ole olleet kovinkaan järjestelmällisiä, vaan lähinnä tapausten keräilyä
ja kuvailua ja jonkin verran päätelmien tekemistä aineistoista. Esimerkkeinä
voisi mainita Raymond Moodyn (1975) ja Maurice Rawlingsin (1978) kirjat, joissa
esiteltiin aihetta suurelle yleisölle.
Parapsykologian
tutkijoista Karlis Osis ja Charles Tart ovat aikanaan osallistuneet
kuolemanrajakokemusten tutkimukseen. Nykyään tutkimus on tehostumassa, mikä
ilmenee esimerkiksi linkeistä (6) ja (7). Hollantilainen Pim van Lommel on
uudenlaisen, järjestelmällisen tutkimuksen tekijä, ja hän on saanut julkaistua
tuloksensa Lancetissa, arvovaltaisessa lääketieteellisessä aikakauslehdessä.
IANDS julkaisee vertaisarvioitua aikakauslehteä nimeltään Journal of Near-Death Studies, linkki (8).
Van Lommel & al.
(2001, linkki 3) tutki kymmenessä sairaalassa yhteensä 344 sydänpysähdyksestä
elvytetyn potilaan kokemukset ja niiden taustat. Kaikkien elvytysten piti olla
samassa sairaalassa ja peräkkäisiä, jolloin aikaisempien tutkimusten
valintavirheet vältettiin. Elvytystapauksista 18 %:ssa muistettiin jonkinlainen
ja 12 %:ssa täydellisempi (core experience) kuolemanrajakokemus. Kaikki muistot
olivat miellyttäviä, joten tutkimuksen otokseen ei sattunut ahdistavia
kokemuksia.
Tutkituista
taustavaikuttajista ei löytynyt selitystä kuolemanrajakokemusten
esiintymiselle, eli esimerkiksi lääkitys ja sydänpysähdyksen pituus eivät
vaikuttaneet selvästi havaittavassa määrässä.
Sam Parnia on
kuolemisen ja elvytyksen huippuasiantuntija ja samalla NDE-kokemusten tutkija.
Hän on mukana AWARE-hankkeessa, jonka puitteissa englanninkielisen Wikipedian
mukaan 25 sairaalaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa osallistuu elvytettyjen
potilaiden haastatteluihin. Kokemusten realistisuuden selvittämiseksi joidenkin
sairaaloiden kattoon on sijoitettu tietokonenäyttö, jossa kuvat vaihtuvat
satunnaisesti ja joka näkyy vain katonrajasta. Jos potilas kokemuksensa aikana
näkee tarkistettavissa olevan kuvan oikein, niin siinä on erittäin vahvaa
näyttöä kokemuksen realistisuudesta. Kokemuksen hallitsemattoman luonteen
vuoksi kuvan näkemisen arvioidut mahdollisuudet ovat hyvin pienet. YouTubesta
löytyy Parnian nimellä hakien lukuisia tutkimuksen tilannetta valaisevia
haastatteluja.
Tutkija Janice
Holden (2012) antaa YouTubessa
mielestäni erittäin hyvän yleiskatsauksen NDE-tutkimuksen nykyvaiheesta (Linkki
9). Hänellä on ollut käytettävissään noin 3500 tapausta ja hän kertoo itse
tehneensä tuhansia haastatteluja. Ahdistavia kokemuksia on aineistosta noin 10
%. Hänen mukaansa kaikista kuolemanrajalla käyneistä noin 20 % muistaa
NDE-kokemuksen. Kokemuksia tulee myös muissa tilanteissa, esimerkiksi
äkillisessä pelästymisessä ja rentoutumisen tai mietiskelyn yhteydessä. Ikä,
sukupuoli, kulttuuri, uskonto ja mielenterveys eivät vaikuta kokemusten
määrään, mutta kulttuurilla on vaikutusta kokemusten yksityiskohtiin ja
uskonnolla niiden tulkintaan.
Holdenin mukaan NDE:n kokemista
tai sen puuttumista ei voida mitenkään ennakoida kokijan persoonallisuuden
perusteella eikä myöskään voida ennakoida sitä, onko kokemus miellyttävä vai
ahdistava. Monille kokemus antaa varmuuden elämän tarkoituksesta ja aiheuttaa
vahvan elämänmuutoksen suuremman sosiaalisuuden ja heikomman itsekkyyden
suuntaan.
Myös skeptikot ovat
tavoistaan poiketen tehneet kenttätutkimusta kuolemanrajakokemuksesta. Tulosten
suhteen ei koskaan ole etukäteisjännitystä, koska ainoa mahdollinen tulos on
psi-ilmiöiden kannalta kielteinen. Ellei asia muuten järjesty, niin skeptikot
jättävät sivuun psi-ilmiöihin viittaavat seikat ja keskittyvät havaintojen
heikkouksiin. Kaksi opiskelijaa vanhemman skeptikon ohjauksessa kävi Seattlessa
sairaalassa tarkistelemassa kuuluisaa Marian tennistossutapausta, jossa Maria
kertoi olleensa kehostapoistuneena sairaalan ulkopuolella ja nähneensä kengän
ikkunalaudalla. Opiskelijoiden tutkimustulokset ovat lähteessä Ebbern & al.
(1996, linkki 10).
Skeptinen
tutkijakolmikko ei tuottanutkaan pettymystä hengenheimolaisilleen, vaan hyvin
asenteellisella artikkelillaan tekivät Marian tapauksen kyseenalaiseksi.
Michael Prescott (2009, linkki 11) puolestaan kyseenalaistaa kolmikon
artikkelin, mielestäni varsin hyvin perustellen. Marian tapauksen julkistanut sosiaalityöntekijä
Kimberly Clark Sharp toimi oppaana skeptisille tutkijoille, ja hänen mukaansa
opiskelijat käyttäytyivät ylimielisesti ja mm. tunkeutuivat luvatta sairaalan
huoneisiin ja sillä tavalla vaaransivat tulehduksille herkkien potilaiden
terveyden.
Tutkimuksen avuksi on
kehitetty yhä hienojakoisempia ja tarkempia NDE-elementtien luetteloita. Bruce
Greysonin skaalassa on 16 elementtiä, linkki (12). Kun näistä elementeistä täyttyy 7, niin tapaus on hänen
mukaansa tutkimukselle arvokas. Linkin
(13) laajassa ja monipuolisessa yhteenvedossa on otettu käyttöön 20 elementin
skaala.
Robert & Suzanne Mays
(2012, linkki 14) jaottelevat oikeiksi osoitetut (veridical) tiedot saantitavan
mukaan neljään ryhmään:
1. Aineellisesta
ympäristöstä saadut oikeat tiedot.
2. Ilmeisesti kuolleiden ihmisten henkien antamat tiedot, joita kokijalla ei
ole mahdollisuutta tietää.
3. Jaetun NDE-kokemuksen aikana tapahtuneen kuolevan elämän läpikäynnin aikana
saadut oikeat tiedot, joita kuoleva ei ole aikanaan kokijalle kertonut.
4. Kokemuksen aikana saatujen yksityiskohtaisten näkyjen toteutuminen kokijan
myöhemmässä elämässä.
Janice Holden löysi jo
10 vuotta sitten aineistostaan 107 psi-tapausta, joissa kokija on saanut
sellaista tietoa, mitä hän ei ole voinut saada aistiensa kautta tai
päättelemällä, linkki (8-3). Nämä tapaukset antavat havainnolle myös ajoituksen
siten, että ne poistavat mahdollisuuden esim. heräämisen yhteydessä saadusta
muistikuvasta. Esimerkkeinä Holden esittää tapauksen, jossa kertoja näki
isäpuolensa käytävässä syöttämässä rahaa makeisautomaattiin ja toisen
tapauksen, jossa tiedottomana ja silmät peitettynä makaava potilas Al Sullivan
näki kirurgin tekevän "lentoharjoituksia". Näistä tapauksista on omat
videot ykkösosassa http://parapsykologia.blogspot.fi/2012/03/kuolemanrajakokemukset.html.
Tulkintoja
Jos mikään, niin
kuolemanrajakokemukset ovat sellainen aihe, missä tulkintoja ja ristiriitaisia
selityksiä riittää. Kirjoista ei välttämättä paljosta tekstistä huolimatta saa
hyvää kokonaiskuvaa kuolemanrajakokemuksista. Esimerkiksi Moody ei laajassa
katsauksessaan mainitse ollenkaan ahdistavia kokemuksia ja Rawlingsin
uskonnollinen asenne saa hänet arvioimaan ainakin joka toisen kokemuksen olevan
helvettikokemus.
Kuolemanrajakokemuksia
on tiukasti ottaen mahdotonta selittää tieteellisesti pätevällä tavalla, koska
niiden taustat jäävät liian suurelta osalta piiloon. Se ei kuitenkaan ole
estänyt monien tieteiden edustajia antamasta perusteettoman varmoja lausuntoja
kokemusten syistä, vedoten siihen, että tietoisuutta aivojen ulkopuolella ei
voi olla olemassa. Tämä on tietenkin pelkkä oletus, jonka tekemiseen aivojen
tilan ja tiedostamisen vahva korrelaatio on antanut aihetta. Mutta korrelaatio
ei ole sama kuin syy-seuraus-riippuvuus.
Skeptisten arvioijien
mielestä oikeiksi todetut havainnot fyysisestä ympäristöstä on tehty juuri
tajuttomuuden alkaessa tai sen loppuessa, jolloin muistikuvia on voinut syntyä.
Myöskään heidän mielestään ei voida olla täysin varmoja, ettei tajuttomuuden
aikana voida aistia ja ladata muistiin yhtä ja toista. He edelleen ajattelevat,
että kokemusten ajoittaminen on mahdotonta, joten kaikki on vain pelkkää
hapenpuutteesta kärsivien aivosolujen leikkiä.
Van Lommelilta on
merkittävä kannanotto linkissä (15), jossa hän tulee toisenlaiseen tulokseen ja
pitää aivojen ulkopuolista tietoisuutta hyvinkin mahdollisena. Samanlaiseen
tulokseen on päätynyt neurokirurgi Eben Alexander oman kuolemanrajakokemuksensa
perusteella, kuten ilmenee hienon yksityiskohtaisessa haastattelussa Alex
Tsakirisin Skeptiko-sivustolla, linkki (16). Sivustolta löytyy runsaasti
haastatteluja ja keskustelua kuolemanrajakokemuksista. Niissä tulevat erilaiset
tulkintamahdollisuudet hyvin esiin.
Neuropsykiatri Peter
Fenwick on kuolemisen asiantuntija, ja hän kertoo kuolemisen prosessista ja
kuolemanrajakokemuksesta linkissä (17). Hänen pitkän kokemuksensa vuoksi hänen
tulkintansa ovat epäilemättä varteenotettavia. Kuoleminen ei ole vain
yksinkertaista tietoisuuden sammumista, vaan prosessi, jota voisi sanoa kotiin
tulemiseksi. Hänen mielestään tietoisuus ei ole yhtä kuin aivot ja kuolevien
kertomat asiat ovat niin vakuuttavia, että hän pitää ihmistä jonkinlaisena
henkisenä olentona. Hän kertoo myös kuolinvuodetapahtumista, jotka liittyvät
kuolemisprosessiin.
Asuuko siis tietoisuus
vain aivoissa? Ja kun aivot hajoavat, niin tietoisuus loppuu tyhjiin? Täyttä
tieteellistä varmuutta siitä ei ole mahdollista saada tässä vaiheessa.
Kuitenkin monia NDE:n tapahtumia on ollut mahdollista ajoittaa niin hyvin, että
niiden tiedetään osuneen EEG-käyrän nollaviivan alueelle. Joskus myös vakavasti
ja lopullisesti vaurioituneet aivot voivat tuottaa merkillisen kirkkaan
muistamisen ja ymmärtämisen hetken juuri ennen kuolemaa. Tällaiset ilmiöt
tarkoittaisivat sitä, että aivot eivät ole ainoa mahdollinen tietoisuuden
alusta.
Skeptiset näkökohdat
hallitsevat skeptisessä tietosanakirjassa SkepDicissä (Linkki 4). Siellä on
paljon asiallisia ja tärkeitä kriittisiä näkökohtia kuolemanrajakokemuksista.
Mutta siellä on myös selvästi virheellistä lähteiden arviointia ja annetaan
virheellinen kuva parapsykologian tutkijoiden suhtautumisesta
kuolemanrajakokemuksiin. Mikä on pahinta, monet tieteiden edustajat luottavat
SkepDiciin kritiikittä. He luulevat tietävänsä eri ilmiöistä riittävästi
SkepDicin avulla, vaikka siellä visusti vaietaan skeptikkojen kannalta ikävistä
asioista.
Erikieliset Wikipediat
sentään alkavat olla lähes asiallisia NDE-artikkeleissaan.
Linkkejä
1. Key Facts
about Near-Death Experiences - History and Prevalence
https://iands.org/ndes/about-ndes/key-nde-facts21.html?start=1
2. Sartori,
Penny (2015): ‘Near-Death Experience’. Psi Encyclopedia. London: The Society
for Psychical Research.
https://psi-encyclopedia.spr.ac.uk/articles/near-death-experience
3. Pim van
Lommel & al. (2001): Near-death experience in survivors of cardiac arrest:
a prospective study in the Netherlands. Lancet Vol. 356, s. 2039-45.
https://www.researchgate.net/publication/11601344_Near-Death_Experience_in_Survivors_of_Cardiac_Arrest_A_Prospective_Study_in_the_Netherlands
4. Robert Todd
Carroll: The Skeptic's Dictionary
http://www.skepdic.com/nde.html
5. Christian von
Kamp (2010): Sind Nahtoderfahrungen Halluzinationen, Träume oder Ähnliches?
http://www.christian-von-kamp.de/nahtoderfahrung/Nahtoderfahrungen-Halluzinationen.html
6. Near-Death
Experience Research Foundation
http://www.nderf.org/
7. Near-Death
Experiences and the Afterlife
http://www.near-death.com/
8. Journal of
Near-Death Studies
https://iands.org/research/publications/journal-of-near-death-studies.html?highlight=WyJqb3VybmFsIiwiam91cm5hbHMiLCJqb3VybmFsJ3MiLCJqb3VybmFsaXNtIiwiam91cm5hbGluZyJd
9-1. Jan
Holden (2012): Near Death Experiences - Dr. Jan Holden Interview - Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=ZcPRg7USiTk
9-2. Near Death
Experiences - Dr. Jan Holden Interview - Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=oeT35xks-e0
9-3. Near Death
Experiences - Dr. Jan Holden Interview - Part 3
https://www.youtube.com/watch?v=espZhEoZjug
10. Hayden
Ebbern & al. (1996): Maria's Near-Death Experience: Waiting for the
Other Shoe to Drop. The Skeptical Inquirer vol. 20 No 4.
http://records.viu.ca/www/ipp/pdf/NDE.pdf
11. Michael
Prescott (2009): Who Will Watch the Watchers?
http://www.michaelprescott.net/who-will-watch-the-watchers.html
12. Bruce Greysonin 16 kriteeriä
kokemuksille (IANDS)
https://iands.org/research/nde-research/important-research-articles/698-greyson-nde-scale.html
13. A New Scale to Assess Near-Death Experiences
https://iands.org/1505-a-new-scale-to-assess-near-death-experiences-commentary.html
14. Robert & Suzanne Mays -
The Future of NDE and Consciousness Research (2012)
http://www.youtube.com/watch?v=GgelyOlaNGo&list=TLxlBeiMwRTF0
15. Pim van
Lommel (2004): About the Continuity of Our Consciousness
http://iands.org/research/important-research-articles/43-dr-pim-van-lommel-md-continuity-of-consciousness.html
16. Neurokirurgi Eben Alexanderin haastattelu (Tsakiris 2011):
http://www.skeptiko.com/154-neurosurgeon-dr-eben-alexander-near-death-experience/
17. Dr Peter
Fenwick on Near Death Experience (NDE) (2012)
http://www.youtube.com/watch?v=M4PmjKn1zPE
Kirjalliset lähteet
Leo Näreaho (2015): Kuolemanrajakokemukset – Tutkimuksista
tulkintoihin. Kirjapaja, Helsinki 2015.
Raymond Moody (1975/1979): Kokemuksia
kuolemasta. Gummerus 1979. Alkuteos "Life after Life".
Maurice Rawlings (1978/1986): Kuoleman tuolla puolen.
Suomen Raamattuopiston Kustannus Oy 1986. Alkuteos "Beyond death's
door".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti