Päivitetty 7.11.2023
Vasemmalla ovat ranskalaisen
verovirkailijan aivokuvat ja oikealla normaalien aivojen kuvat. Kuvan lähde on
video linkissä (8).
Aivotutkijoiden valtavirta
esittää varmana asiana, että ihmisen tietoisuus on pelkästään aivojen varassa.
Ja että ihmisen elämän aikana kerääntynyt valtava muistiaineisto on sekin kiinnittyneenä
vain aivoihin. Itse uskon, että tällaista varmuutta ei ole olemassa.
Keskityn tässä
kokemuskertomuksiin, havaintoihin ja tutkimuksiin enkä ota kantaa esitettyihin
teorioihin tietoisuudesta, mukaan lukien kvanttiteoriat.
Tietoisuus
Wikipediassa tietoisuuden käsitteeseen pääsee käsiksi artikkelista 'Tietoisuus', linkki (1). Tietoisuus määritellään siellä seuraavasti:
Tietoisuus tai tajunta
viittaavat sanojen jokapäiväisessä merkityksessä joko yksilön kullakin hetkellä
kokemien aistimusten, elämysten, tunteiden, muistikuvien ja ajatusten
kokonaisuuteen tai yksilön tietoisuuteen itsestään ja ympäristöstään tai vain
hereilläoloon unitilan ja kooman vastakohtana.
Ja vielä:
David Chalmers
määritteli vuonna 1996 niin kutsutun ”tietoisuuden vaikean ongelman”, joka
koskee sitä, kuinka fenomenaalisen tietoisuuden tilat voitaisiin selittää
niiden neurologisen pohjan kautta.
Wikipedian artikkelissa 'Mielenfilosofia' käytetään käsitteen 'tietoisuus' sijasta käsitettä 'mieli', linkki (2). Artikkelissa on paljon tietoa ja teorioita tietoisuuden ja aivojen välisestä suhteesta. Muutamia poimintoja:
Mieli–ruumis-ongelma
eli psykofyysinen ongelma tarkoittaa mielenfilosofiassa kysymystä siitä, kuinka
aivot (aineellinen objekti) voivat olla tietoiset (mielen ilmiö).
Dualismi ja monismi
ovat kaksi päälinjaa, joiden puitteissa mielen ja ruumiin ongelmaa on pyritty
ratkaisemaan. Dualismin mukaan mieli ja ruumis ovat erillisiä toisistaan.
Reduktiivisessa
fysikalismissa tietoisuus pelkistetään pelkiksi aivojen fysikaalisiksi
tiloiksi. Reduktionismia edustavat esimerkiksi identiteettiteoria ja
funktionalismi.
Ominaisuusdualismin
mukaan mieli on joukko itsenäisiä ominaisuuksia, jotka ”nousevat” aivoista
(emergenssi) ja joita ei voida palauttaa pelkästään aineeseen. Sitä ei
kuitenkaan katsota erilliseksi substanssiksi.
Emergenssistä on toisaalla lisää selvitystä, linkki (3):
Emergentti
materialismi on mielenfilosofinen kanta, jonka mukaan mieli ja tietoisuus ovat
emergenttejä ilmiöitä. Emergentissä materialismissa mieltä ja tietoisuutta ei
pyritä redusoimaan eli palauttamaan fyysisiksi tai fysiologisiksi
ominaisuuksiksi, eikä myöskään eliminoimaan kokonaan. Samoin mielen ja
tietoisuuden tutkimus nähdään itsenäisenä fysikaalisiin tieteisiin nähden.
Vaikka tietoisuutta ei kyetäkään havaitsemaan tutkimalla pelkkiä aivoja,
tietoisuus kehkeytyy aivojen, ihmisolennon ja ympäristön vuorovaikutuksessa.
Muisti
Muisti on tietoisuuden osa, ja siitä löytyy tietoa Wikipedian artikkelista 'Muisti', linkki (4). Hiukan poimintoa siitä:
Muisti on kyky tallentaa ja palauttaa mieleen menneitä kokemuksia. Ihmisen muisti jaetaan sensoriseen muistiin, lyhytkestoiseen työmuistiin ja pitkäaikaiseen säilömuistiin.
Muistin toiminnassa on
neljä vaihetta: tallentaminen, säilyttäminen, palauttaminen ja tunnistaminen.
Osa tiedoista on muistissa vain muutaman sekunnin ajan. Tätä kutsutaan
sensoriseksi muistiksi. Työmuistiksi kutsutaan sitten hieman pidempikestoista
muistia, johon kuuluu tarkkaavuusjärjestelmä ja tietynlaisia väliaikaisia
tietovarastoja. Selviytymisen kannalta suotuisat tai haitalliset asiat (esim.
opiskelun tulokset, palaminen tai kipu) jättävät aivoihin tyypillisesti
pysyvämpiä muistijälkiä.
Aivokuorella
sijaitsevasta asiamuistin (ks. jäljempänä) eri palasista on yhteys
hippokampukseen, joka taas yhdistelee niitä toisiinsa eri aistinalueilta ja
siirtää muihin aivokuoressa oleviin muistin osiin. Se jäsentelee irrallaan
pitkin aivokuorta olevat muistijäljet kokonaisuudeksi, jonka lopullinen
talletuspaikka on kuitenkin aivokuorella.
Tieteen valtavirrassa 'unohdetaan'
asioita
Wikipediassa pelkästään lainataan lähteitä, joten artikkeleista useimmiten puuttuu kokoava yhteenveto. En löytänyt Wikipediasta sitä selvästi sanottuna, mutta käsitykseni mukaan tieteen valtavirrassa nykyään oletetaan, että ihmisen tietoisuus asuu pelkästään aivoissa ja voi sisältää vain sen tiedon, mikä sinne on aistien kautta tullut, lisättynä aivoissa tapahtuvalla päättelyllä.
Ajatukselle tietoisuuden riippuvuudesta aivojen tilasta on olemassa murskaava todistusaineisto. Erilaisten aivovaurioiden ja aivosairauksien vaikutukset tietoisuuteen tunnetaan hyvin. Tietoisuutta voidaan myös helposti muuttaa aivoihin vaikuttavilla kemiallisilla aineilla. Tällaisen todistusaineiston huomioon ottaen ei ole kaukana ajatus, että tietoisuuden täydellinen riippuvuus aivojen tilasta on lopullisesti osoitettu. Mutta onko näin todellisuudessa? Jos on, niin poikkeuksia säännöstä ei saa olla olemassa.
Kaikki psi-ilmiöt ovat todiste aivojen tilan ja tietoisuuden täydellistä riippuvuutta vastaan. Parapsykologian tutkijat sanovatkin että aivojen ja tietoisuuden välillä on riippuvuussuhde, mutta ei syy-seuraus- eli kausaalisuhdetta.
Tieteen valtavirrassa kielletään psi-ilmiöiden olemassaolo ja julistetaan parapsykologia pseudotieteeksi. Eli sekä spontaanit psi-ilmiöt että parapsykologian kokeellisen tutkimuksen tulokset unohdetaan.
Tietoisuuden ja aivojen välisestä yhteydestä on hieno luento linkin (5) videolla. Siinä psykiatrian ja neurobehaviorististen tieteiden professori Bruce Grayson antaa neljä esimerkkiä, jotka osoittavat ettei tietoisuus ole täydellisesti riippuvainen aivoista:
1. Tietoisuuden palautuminen kuolinvuoteella
2. Minimaalisten aivojen tuottama monimutkainen tietoisuus
3. Kuolemanrajakokemukset
4. Jälleensyntymismuistot
Kaikkein vakuuttavimmalta tuntuvat todisteet aivoista riippumattomasta tietoisuudesta antavat kehostapoistumiskokemukset ja kuolemanrajakokemukset.
Parhaimmissa
niistä ihminen huomaa olevansa kehonsa ulkopuolella ja katselevansa sekä
kehoaan että sen ympäristöä sellaisina, kuin ne todellisuudessa ovat. Lisäksi
tietoisuus voi liikkua kauemmaksi ja havaita todennettuja asioita, joita hän ei
voisi makuupaikastaan mitenkään havaita.
Neurologien 'unohdukset'
Neurologiassa on tapahtunut valtava kehitys aivojen kuvantamisessa ja muistitutkimuksessa. Mutta sielläkin unohdetaan yhtä ja toista. Erilaisia psyykkisiä toimintoja sijoitetaan aivojen eri alueille. Mutta entä brittiläisen neurologi John Lorberin tutkimukset vesipäästä eli hydrokefaluksesta? Suomalaisessa Wikipediassa kerrotaan Lorberista näin, linkki (6):
Lorber tutki
1960-luvulla aivokuoren määrän vaikutusta hydrokealiasta eli vesipäästä
kärsivien lasten älykkyyteen. Hän havaitsi, ettei aivokuoren määrä kertonut
välttämättä henkilön älykkyydestä. Tutkimustensa pohjalta hän esitti puheessaan
pediatreille konferenssissa 1980 kysymyksen "Is the brain really
necessary?" (suom. Ovatko aivot tarpeen?). Roger Lewin julkaisi hieman
myöhemmin Science-lehdessä artikkelin "Is Your Brain Really
Necessary?" (suom. Ovatko aivosi tarpeen?). Lewin kertoo Sheffieldin
yliopiston opiskelijasta, joka oli normaalia älykkäämpi (älykkyysosamäärä 128),
vaikka hydrokefalian vuoksi opiskelijan aivokuori oli hyvin ohut.
Lorber teki yli 600:lle henkilölle tietokonekerroskuvauksen ja jakoi henkilöt neljään ryhmään, linkki (7):
- aivoiltaan lähes normaalit
- 50-70 % kallosta selkäydinnesteen täyttämä
- 70-90 % kallosta selkäydinnesteen täyttämä
- 95 % kallosta selkäydinnesteen täyttämä
Viimeisen ryhmän osuus oli noin 10 % kaikista. Puolet heistä oli vaikeasti kehitysvammaisia, mutta puolella älykkyysosamäärä ylitti 100:n. Artikkelissa on lisää esimerkkejä, joissa tuloksena oli heikko vastaavuus aivojen tilan ja tietoisuuden välillä. Miten aivojen eri toiminnot olivat sijoittuneet aivojen mitättömiin jäänteisiin?
Neurologian valtavirta luottaa siihen, että minimaalinen aivomassa riittää aivan hyvin normaalielämään. Aivot ovat hyvin muovautuvat varsinkin nuorena ja menetetyt aivoalueet korvautuvat toisilla alueilla. Tällaista esitetään esimerkiksi linkin (8) videolla, jossa kerrotaan ranskalaisesta verovirkailijasta, jonka aivoissa oli tämän jutun otsikkokuvassa näkyvä aukko.
Mielestäni teoreettisten kaavailujen lisäksi muovautuvuusselitys pitäisi osoittaa toimivaksi myös käytännössä eli aivojen kuvantamistutkimuksilla.
Toinen neurologien unohdus on kuolinvuodetapahtumiin kuuluva äkillinen virkistyminen elämän viimeisinä aikoina. Esimerkiksi kasvainten tai Alzheimerin taudin pitkälle ja pysyvästi tuhoamat aivot voivat joissakin tapauksissa yllättäen virkistyä.
Jopa vuosia reagoimattomassa tilassa maanneet potilaat nousevat istualleen ja alkavat puhua omaistensa kanssa. He kertovat ajatuksiaan tilanteesta ja muistelevat menneitä aikoja. Sen jälkeen he useimmiten välittömästi laskeutuvat kuolemaan, mutta jotkut voivat elää pitempäänkin. Biologi Michael Nahm on kirjoittanut kirjan tällaisista tapauksista ja kertoo niistä saksankielisellä videolla linkissä (9).
Muistintutkijoiden 'unohdukset'
Valtavirran muistintutkijat esiintyvät varsin varmoina, että he jo periaatteessa tietävät, miten muisti toimii. Kehitetty teoria näyttääkin toimivan arkipäivässä ihan hyvin Mutta selittääkö tämä teoria kaikki tehdyt havainnot muistin toiminnasta? Ellei se selitä, niin teoriaa tietenkin pitäisi parantaa.
Asiaa voidaan lähestyä tutkimalla poikkeavan muistin omaavia ihmisiä. Linkin (10) videolla esitellään kaksi naista, jotka "muistavat koko elämänsä". Kun heille annetaan jokin päivämäärä, he kertovat sen päivän tärkeimmät uutistapahtumat ja sen, mitä he sinä päivänä tekivät. Toinen nainen muistaa lisäksi kaikkien Harry Potter-kirjojen sisällön sanasta sanaan oikein. Heidän ensimmäinen tapaamisensa on suorastaan liikuttava, kun he voivat keskustella toisen samanlaisen kanssa, joka todella ymmärtää heitä.
YouTubesta löytyy runsaasti muitakin videoita muistihirmuista. Eräs mies kulki ruokaostoksilla ja painoi mieleensä EAN-koodin numerosarjan ottamistaan tavaroista.. Kassalla hän luetteli tavaroiden numeroita ja kassanhoitaja näppäili ne koneelleen. Kaikkien tavaroiden koodinumerot olivat oikein. Joillakin videoilla näytetään, miten Stephen Wiltshire painaa mieleensä näköalapaikalta näkymän kaupungista ja sitten piirtää sen muistinvaraisesti oikein.
Kun muistintutkijat esittelevät teorioitaan, niin he näyttävät unohtavan autistiset savant-ihmiset, eivätkä kaikki muistihirmut edes ole kyvyiltään rajoittuneita. Hiukan ihmetyttää, miten hippokampus keräilee pitkin aivokuorta olevista muistijäljistä koko Harry Potter-sarjan kaikki sanat. Mutta niin se teorian mukaan menee.
Neurologien lisäksi myös muistintutkijat unohtavat vesipäät, joten heidän ei tarvitse ihmetellä, mihin rakenteisiin kaikki muistikuvamme ovat tallentuneet jäljellä olevassa vähäisessä aivomassassa.
Oma lukunsa ovat jälleensyntymismuistot, joita muistojen kertoja ei mitenkään ole voinut kerätä aivoihinsa. Kuitenkin osa niistä on tarkistuksissa osoitettu paikkansa pitäviksi.
Tarvitaan lisää empiriaa
Ovatko aivot ja mieli sama asia? Näin
kysytään linkin (11) videolla viideltä asiaa miettineeltä tutkijalta. Juontaja
ja itsekin aivotutkija Robert Lawrence Kuhn esittää mielestäni tärkeän
ajatuksen, että aiheesta voi oppia eniten kuuntelemalla tutkijaa, joka on eri
mieltä kuin hän itse on.
Kuhn haastattelee aivotutkija ja
kirjailija David Eaglemania, materialisti ja neuropsykologi Nicholas Humphreyta,
uskonnonfilosofi Richard Swinburnea, ateisti, filosofi, sosiaalikriitikko ja
lääkäri Raymond Tallisia ja neurologi ja unitutkija Robert Stickgoldia.
Lainaan alla pätkiä Robert Stickgoldin
vastauksesta kysymykseen, joka siis kuului: Ovatko aivot ja mieli sama asia?
What I imagine is not that they're the same, but to
me, the question is, is the mind totally explained by the brain? And if that
was the question, I would say my guess is yes. We can probably explain all of
it, except its very existence, and that's the rub.
As far as we know, as far as we can explain anything
about the mind, the explanation is that it's an emergent property, a phenomenon
that's entirely produced by the brain.
There is nothing other than the brain that explains
anything that the brain doesn't, okay?
But we know that you absolutely need the brain for all
of those things to occur, and we have found nothing else that can give us
additional explanatory power.
Mielestäni on huomionarvoista, miten vahvasti materialismi
ja filosofia hallitsevat keskustelua aivojen ja tietoisuuden välisestä suhteesta. Haastateltujen
tutkijoiden ajatuksista paistaa läpi oletus, että ei ole olemassa mitään
havaintoaineistoa joka kyseenalaistaisi aivojen tilan ja tietoisuuden
täydellisen riippuvuuden toisistaan. Miten on mahdollista, että aivotutkijat
eivät ota huomioon oman erikoisalansa reuna-alueilta löytyviä
poikkeustapauksia?
Jos syynä on tietämättömyys, niin se on
huono asia tieteelle. Ja jos syynä on poikkeushavaintojen olettaminen
höpötiedoksi ja tutkimatta jättäminen, niin sekin on huono asia tieteelle.
Mielestäni juuri poikkeustapaukset ja niiden tutkiminen veisivät tiedettä
eteenpäin. Eli lisää empiriaa kehiin.
Linkkejä
1. Wikipedia: Tietoisuus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tietoisuus
2. Wikipedia:
Mielenfilosofia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielenfilosofia
3. Wikipedia:
Emergentti materialismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Emergentti_materialismi
4. Wikipedia:
Muisti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Muisti
5. "Is
Consciousness Produced by the Brain?" by Bruce Greyson
https://www.youtube.com/watch?v=sPGZSC8odIU
6.
Wikipedia: John Lorber
https://fi.wikipedia.org/wiki/John_Lorber
7. Is the
Brain Really Necessary?
https://www.flatrock.org.nz/topics/science/is_the_brain_really_necessary.htm
8. The Man With
No Brain: Brain Adaptation and Self-Repair - by Professor Keith Kendrick
https://www.youtube.com/watch?v=v8R71Q8_0y0
9. Zerstörtes
Gehirn – und dennoch plötzlich „wach“ | Michael Nahm im Gespräch
https://www.youtube.com/watch?v=OkB9790skcU
10. The
woman who remembers everything | 60 Minutes Australia
https://www.youtube.com/watch?v=6siqP5bJyC8
11. Are Brain and Mind the Same Thing? | Episode 1005 | Closer To Truth
https://www.youtube.com/watch?v=2i9UPTDUFJo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti