Olen monessa yhteydessä
kertonut, miten nuivasti tieteen valtavirta suhtautuu parapsykologiaan. Tällä
kertaa otan esimerkiksi pro gradu -tutkimuksen, jonka aihe sivuaa
parapsykologiaa: "Ydintiedon sekaannukset ja intuitiivinen ajattelutyyli
ennustavat paranormaaleja ja uskonnollisia uskomuksia". Tutkimuksesta mielestäni
paistavat esille ne oletukset ja tietty sokeus, jotka ovat yleisiä tieteen
edustajien ajatuksissa.
Opinnäytetyö tehtiin Helsingin
yliopiston Lääketieteelliseen tiedekuntaan psykologian alalta vuonna 2020. Tutkimus
on vapaasti luettavissa linkissä (1).
Keskityn tässä jutussa vain
paranormaalien uskomusten osuuteen, joten uskonnolliset uskomukset jäävät
vähemmälle. Jatkossa jätän lainauksista lähdetiedot pois selkeyden vuoksi.
Tutkimuksessa käytettyjä käsitteitä
Tutkimuksessa käytetään omaa vakiintunutta terminologiaansa, josta on hyvä olla selvillä. Termejä ei määritellä järjestelmällisesti, vaan selityksiä tippuu esiin siellä täällä tutkimuksen eri vaiheissa. Kognitiiviselle vinoumalle en löytänyt napakkaa määritelmää. Alla on joitakin annettuja selityksiä tutkimuksessa käytetyille käsitteille.
Sekä uskonnolliset
että paranormaalit uskomukset ovat perinteisten määritelmien mukaan
yliluonnollisia, koska ne olettavat, että fysikaalisen todellisuuden lisäksi on
olemassa muita todellisuuksia, joissa luonnonlait eivät päde, ja jotka eivät
ole todistettavissa tieteen keinoin.
Paranormaalit
uskomukset käsittävät uskomuksia erilaisiin yli-inhimillisiin kykyihin ja
voimiin, kuten tulevaisuuden ennustamiseen, noituuteen, yliaistillisiin
kykyihin ja telepatiaan. Kuten uskonnolliset uskomukset, myös paranormaalit
uskomukset käsittävät ajatuksia kuolemattomasta sielusta ja mielen ja ruumiin
erillisyydestä. Tällaiset ajatukset näyttäytyvät paranormaaleina uskomuksina
jälleensyntymiseen, kehosta irtautumisen kokemuksiin ja kuolleiden kanssa
kommunikointiin.
Ydintiedon
sekaannuksia arvioitiin Lindemanin ym. kehittämällä asteikolla, joka koostuu 15
ydintiedon sekaannus -väittämästä sekä kolmesta vertauskuvallisesta ja kolmesta
kirjaimellisesta kontrolliväittämästä. Ydintiedon sekaannus -väittämät
sisältävät sellaisen tiedon sekaannuksia, jonka lasten tiedetään oppivan
yhdistämään psykologisiin, fysikaalisiin ja biologisiin ilmiöihin
asianmukaisesti kouluikään mennessä. Tällaisia väittämiä ovat esimerkiksi ”Maa
haluaa vettä”, ”Mieli koskettaa toista” ja ”Talo tietää historiansa”.
Ennen asteikon
täyttämistä koehenkilöille havainnollistettiin esimerkkien avulla, mitä
tehtävässä tarkoitettiin kirjaimellisella (”Sibelius oli säveltäjä”) ja
vertauskuvallisella (”Ystävät ovat elämän suola”).
Intuitiivinen tai
Tyypin 1 tiedonkäsittely on autonomista, eli sen toiminta on pitkälti
tietoisesta tarkkaavaisuudesta ja työmuistikapasiteetista riippumatonta.
Tällaisen tiedonkäsittelyn on ehdotettu koostuvan useista automaattisista
tiedonkäsittelyprosesseista, joille yhteisiä piirteitä saattavat olla
tiedonkäsittelyn nopeus, assosiatiivisuus sekä heuristiikkojen,
toiminnallisesti erikoistuneen ja tunnepohjaisen tiedon hyödyntäminen
tiedonkäsittelyssä.
Analyyttinen tai Tyypin
2 tiedonkäsittely on puolestaan työmuistikapasiteetista riippuvaista, ja sen
toiminta näyttäisi olevan luonteeltaan hidasta, sarjallista, kognitiivista
ponnistelua vaativaa ja korreloivan jossain määrin yleisen kognitiivisen
kapasiteetin kanssa.
Keskeisempi ajattelun
piirre yliluonnollisten uskomusten kyseenalaistamisessa saattaa sen sijaan olla
pyrkimys tarkastella omia uskomuksia ja mielipiteitä kriittisesti ja huomioida
päätöksenteossa useita eri näkökulmia. Tällaista ajattelutyyliä on kutsuttu
ajattelun avoimuudeksi. Itsearvioidun ajattelun avoimuuden on aiemmissa
tutkimuksissa havaittu ennustavan parempaa suoriutumista esimerkiksi
rationaalista päättelytapaa ja konfliktin tunnistusta mittaavissa tehtävissä.
Tutkimuksen lähtökohtia
Parapsykologian kannalta tutkimuksen tärkeitä lähtökohtia ja huomioita ovat seuraavat:
Tavoitteet:
Yliluonnollisten uskomusten on ehdotettu juontavan universaaleista evoluution
myötä kehittyneistä kognitiivisista vinoumista. Yleisten ajattelutyylien on
puolestaan havaittu ennustavan yksilöiden välisiä eroja yliluonnolliseen
uskomisessa. Näitä yliluonnollisten uskomusten kognitiivisia selittäjiä on
kuitenkin tutkittu toisistaan irrallaan eikä niitä ole aikaisemmin
teoreettisesti integroitu toisiinsa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli
yhdistää näitä lähestymistapoja, ja selvittää välittävätkö yksilölliset erot
intuitiivisessa ja analyyttisessä ajattelutyylissä kahden kognitiivisen
vinouman, ydintiedon sekaannusten ja perusteettoman teleologisen ajattelun,
yhteyttä paranormaaleihin ja uskonnollisiin uskomuksiin.
Mikä saa ihmisen
laittamaan uskonsa jumaliin, henkiin ja muihin näkymättömiin voimiin, joiden
olemassaololle ei ole mitään todistusaineistoa? Tämä on kysymys, joka on
pohdituttanut tutkijoita kautta aikojen. Vuonna 2020 yli 80 % ihmiskunnasta
kuuluu johonkin uskontokuntaan. Vaikka perinteinen uskonnollinen uskominen ja
uskonnollisiin uskomusjärjestelmiin identifioituminen on laskenut voimakkaasti
läntisissä maissa, kuten Euroopassa ja Yhdysvalloissa, yliluonnolliset
uskomukset ovat yleisiä myös sekularisoituvissa maissa.
Kommentteja tutkimuksen lähtökohdista ja käsitteistä
Tutkimuksen tieteellisenä lähtökohtana kerrotaan, että yliluonnollisten asioiden "olemassaololle ei ole mitään todistusaineistoa". Väitettyä todisteiden puutetta voisi kommentoida muistuttamalla, että on olemassa Yhdysvaltain tieteen kattojärjestöön AAAS:ään kuuluva tiede nimeltä parapsykologia, jota tohtori- ja professoritasoiset tutkijat ovat harjoittaneet jo hyvin reilusti yli sadan vuoden ajan.
Parapsykologian tilanne olisi katastrofaalinen, jos tutkijat eivät olisi löytäneen psi-ilmiöille kerrassa mitään todistusaineistoa näin pitkän ajan kuluessa. Todellisuudessa arkistot ovat pullollaan tätä hyvin tutkittua aineistoa, sekä kokeellisen tutkimuksen tuloksia että tarkistettujen spontaanen psi-ilmiöiden havaintojen kokoelmia ja analyyseja.
Sen lisäksi, että psi-ilmiöistä ei tutkimuksen tieteellisen oletuksen mukaan ole olemassa mitään todistusaineistoa, niin tieteellisen oletuksen mukaan psi-ilmiöt myöskään "eivät ole todistettavissa tieteen keinoin". Muistuttaisin, että sana todistaminen ei kuulu empiirisen tieteen sanastoon, koska mitään yksittäistä havaintoa tai teoriaa ei voida todistaa lopullisesti oikeaksi.
Edellä lainaamani lauseet eivät ole tiedettä. Niiden pätevyyttä ei perustella tieteellisesti, vaan ne ovat pelkkiä väitteitä tai oletuksia. Tieteessä kaiken pitää perustua tutkittuun tietoon eli luotettaviin lähteisiin tai omiin tutkimuksiin eikä perustelemattomiin oletuksiin. Tiede on tieteellisten menetelmien soveltamista tutkimuksessa eikä tieteellisen tutkimuksen kohteille tiettävästi ole olemassa rajoituksia.
Ydintiedon sekaannuksia arvioitiin asteikolla, joka koostuu
15 ydintiedon sekaannus -väittämästä sekä kolmesta vertauskuvallisesta ja kolmesta
kirjaimellisesta kontrolliväittämästä. Etsin, mutta en löytänyt näitä
tutkimuksessa käytettyjä väittämiä, jotka olisivat olleet tärkeitä tietää työn
arvioimiseksi.
Tutkimuksen toteutus
ja tulokset
Joitakin lainauksia tutkimuksen kirjallisuuskatsauksesta:
Tieteellisen tiedon
lisääntymisestä huolimatta, yliluonnolliset uskomukset näyttää siis pitävän
pintansa. Osa tutkijoista onkin ehdottanut, että yliluonnolliseen uskominen on
ihmiselle luontaista. Evoluutiopsykologian ja kognitiivisen uskontotieteen
tutkijoiden mukaan yliluonnolliset uskomukset ovat intuitiivisesti houkuttavia,
sillä ne pohjaavat evoluution myötä kehittyneisiin kognitiivisiin vinoumiin,
jotka ovat saattaneet aikanaan edistää ihmislajin selviytymistä.
Yliluonnolliseen
uskovien on ehdotettu olevan taipuvaisia suosimaan ja tukeutumaan ajattelussaan
intuitiiviseen ”sisäiseen ääneensä”. Analyyttistä ajattelutapaa suosivien on
puolestaan ehdotettu suhtautuvan skeptisesti yliluonnollisiin uskomuksiin,
jotka eivät ole loogisesti tai tieteellisesti perusteltavissa.
Koska yliluonnolliset
uskomukset sisältävät loogisia ristiriitaisuuksia, jotka eivät kestä
analyyttistä tarkastelua, analyyttisen ajattelutyylin on oletettu liittyvän
vähäisempään yliluonnolliseen uskomiseen. Analyyttistä ajattelutapaa suosivien
henkilöiden on ehdotettu suhtautuvan skeptisesti tällaisiin uskomuksiin, koska
he tarkastelevat ajatuksiaan ja uskomuksiaan kriittisesti, tunnistavat niissä
ilmeneviä loogisia ristiriitoja ja ”poisuskovat” tällaisia ristiriitoja
sisältäviä uskomuksia.
Ydintiedon
sekaannukset eivät näytä katoavan tieteellisen kouluttautumisen myötä, vaan
tällaisia sekaannuksia esiintyy myös yliopisto-opiskelijoilla, eikä
yliopistossa opiskeltujen vuosien määrä näytä olevan yhteydessä sekaannusten
määrään.
Lainauksia tutkimuksen tuloksista:
Intuitiivinen
ajattelutyyli ennusti kohtalaisen voimakkaasti molempia uskomustyyppejä, mutta
oli voimakkaammin yhteydessä paranormaaleihin uskomuksiin. Ajattelun avoimuus
oli sen sijaan yhteydessä ainoastaan uskonnollisten uskomusten vähäisyyteen,
muttei ennustanut paranormaalien uskomusten vähäisyyttä.
Tutkimustulosten
mukaan ydintiedon sekaannukset ja intuitiivinen ajattelutyyli ovat keskeisiä
yliluonnollisia uskomuksia selittäviä kognitiivisia tekijöitä. Tulokset
viittaavat siihen, että erityisesti intuitioihin luottavat henkilöt saattavat
olla taipuvaisia hyväksymään ajattelussaan intuitiivisia psykologisen,
biologisen ja fysikaalisen ydintiedon sekaannuksia, mikä saattaa ilmetä
yliluonnollisten uskomusten hyväksymisenä.
Lisäksi tulokset
viittaavat siihen, että eri uskomustyyppien selitysmekanismeissa saattaa olla
eroja: erityisesti paranormaalit uskomukset saattavat ilmentää kognitiivisia
vinoumia, kuten ydintiedon sekaannuksia.
Risen (2016) on
ehdottanut, että ihmiset saattavat tietyissä tapauksissa olla motivoituneita
tukeutumaan yliluonnollisiin uskomuksiin, vaikka he tunnistaisivat, että uskomus
on loogisesti virheellinen. Tämä saattaa selittää sitä, miksi analyyttinen
ajattelutapa tässä tutkimuksessa ennusti voimakkaasti vähäisempää ydintiedon
sekaannusten määrää, muttei silti ollut juurikaan yhteydessä vähäisempien
paranormaalien uskomusten raportoimiseen.
Omat loppukommenttini
Mielestäni tutkimuksen kirjallisuuskatsaus ja toteutus ovat mallikkaat. Lähteisiin on vedottu asiallisen tarkasti. Tutkimuksen kirjalliset kyselyvastaukset on kerätty huolella ja käsitelty tilastollisesti hyvin ja monipuolisesti, sen mukaan kuin ymmärrän. Pidän kuitenkin puutteena sitä, että vastaaja-aineiston sukupuolijakaumasta ei kerrota mitään.
Tutkimuksen tulokset ovat mielestäni päteviä. Uskoisin, että laajalle levinneet uushenkiset ajatukset ovat olleet vaikuttamassa tuloksiin. Uushenkiset ihmiset pitävät psi-ilmiöitä itsestään selvyytenä, korostavat intuition merkitystä ja luonnontieteellisen perustiedon vähäisyyden vuoksi heillä on epäfysikaalisia uskomuksia. Tämä on tietenkin karkea yleistys, mutta suunta on mielestäni selvä.
Tutkimuksessa kerrotaan monin sanankääntein, että paranormaalit uskomukset eivät ole loogisesti tai tieteellisesti perusteltavissa. Pidän tätä ajatusta virheellisenä, sillä empiiriset tieteet perustuvat luotettaviin havaintoihin. Jos havainnot ovat ristiriidassa teorian kanssa, niin teoriaa pitää vähintään muokata havaintoaineistoon sopivaksi. Luotettavia havaintoja ei voi kumota teorialla eikä logiikalla.
Parapsykologia perustuu spontaanisti ja kokeellisesti tehtyihin havaintoihin. Ne voidaan kumota vain osoittamalla ne selvästi virheellisiksi.
Tutkimuksesta puuttuu täysin psi-kokemusten empiria. Sana kokemus esiintyy gradussa vain kerran, nimityksen 'kehosta irtautumisen kokemus' yhteydessä. Sanaa havainto ei esiinny ollenkaan kokemuskertomusten yhteydessä. Kokemuskertomusten sisältöä ei avata missään vaiheessa, vaan kaikki kuitataan sanalla uskomus.
Työssä ihmetellään sitä, miten sitkeästi yliluonnolliset uskomukset pitävät pintansa:
Tieteellisen tiedon lisääntymisestä huolimatta, yliluonnolliset uskomukset näyttää siis pitävän pintansa.
Ydintiedon
sekaannukset eivät näytä katoavan tieteellisen kouluttautumisen myötä, vaan
tällaisia sekaannuksia esiintyy myös yliopisto-opiskelijoilla, eikä
yliopistossa opiskeltujen vuosien määrä näytä olevan yhteydessä sekaannusten
määrään. Lindemanin ja Aarnion (2007) mukaan ydintiedon sekaannusten säilyminen
ajattelussa voidaan ymmärtää ajattelun kaksoisprosessointiteorioiden avulla:
sekaannukset kumpuavat intuitiivisesta tiedonkäsittelystä ja säilyvät
intuitiivisen tiedonkäsittelyn selitysmalleina kouluttautumisen myötä
omaksuttujen tieteellisesti tai loogisesti validien selitysten rinnalla.
Yksinkertaisin ja loogisin ajatus ei juolahda näiden tutkijoiden mieleen: ‘yliluonnolliset uskomukset’ ovat niin sitkeitä siksi, että lukemattomilla ihmisillä on erittäin selviä ja vakuuttavia omakohtaisia psi-kokemuksia, koulutuksesta riippumatta. Ydintiedon sekaannuksia puolestaan esiintyy enimmäkseen luonnontieteellisen koulutuksen puutteen vuoksi.
Vaikka tutkimus toteutettiin muodollisesti hyvin, niin
maailmankuvaan liittyvät lähtöoletukset eivät anna mairittelevaa kuvaa
suomalaisesta tieteestä.
Linkit
1. Liisa Vaalasranta
(2020):Ydintiedon sekaannukset ja intuitiivinen ajattelutyyli ennustavat
paranormaaleja ja uskonnollisia uskomuksia (Pro Gradu –tutkielma)
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/323291/Vaalasranta_Liisa_pro_gradu_2020.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti